donderdag 19 november 2009

Ding 23 Evaluatie

Eindelijk toch nog op tijd klaar, hoop ik!!!!!!


Ik heb alle 23 dingen afgelopen tijd de revue laten passeren. Vond niet alles interessant, maar de volgende dingen wel: weblog maken ( ik zou er wat meer tijd voor willen gebruiken!!!), flickr en online plaatjes bewerken, delicious, youtube, library thing, aquabrowser en my discovery en bibliotheek2.0.Andere dingen is leuk om gezien te hebben, maar ik heb er minder mee.

23 dingen heeft me in iedere geval een bredere kijk gegeven op wat mogelijk is met web 2.0. 'De wereld is ontzettend groot geworden. Het geeft me een beeld van waar mensen over de hele wereld mee bezig zijn. Het was voor mij een verrijking en hoop toch nog meer tijd te vindene om allerlei dingen uit te diepen.
Hoeraaaaaaaaa!!!!

Ding 22 Bibliotheek 2.0

Bibliotheek2.0 is meer dan alleen een term om nieuwe web 2.0 technologieƫn in een bibliotheeksetting te plaatsen. Het vraagt een gedragsverandering. We moeten mediawijs worden. De term mediawijsheid verklaart voor een deel deze gedragverandering, nl. dat is het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief bewegen in de complexe en veranderlijke, fundamenteel gemedialiseerde samenleving. "Wat is de wereld groot"zei het lelijke eendje in een sprookje van Andersen. Hij kon niet bedenken dat de wereld er zo groot uit kon zien als vandaag en deze wordt alsmaar groter.
De bibliotheek als 'portal' voor kennis en informatie blijft volgens mij overeind alleen op een andere manier ingevuld en met andere functies. Het helpen vinden van kwalitatieve informatie gaat een grotere rol spelen.Benut die kans als bibliotheek. De bibliotheek als ontmoetingsplaats blijft een functie. Daar kunnen we nog veel terrein winnen. Steeds zullen we moeten kijken naar de nieuwe kansen die web 2.0 biedt. We zullen onze schouders eronder moeten zetten.
Door de tijdsdruk heb ik nog niet alle artikelen gelezen, maar ga dat zeker nog doen.
Heb in ieder geval ook een account op bibliotheek2.0ning. com

Ding 21 Aquabrowser My Discoveries


Een leuk ding om mee aan de slag te zijn en te gaan. Heb een aantal artikelen gelezen en een account aangemaakt bij My discoveries van OBA.nl. Daar heb ik ook een recenties geplaatst. Daarnaast heb ik ook Worldcat bekeken. Leuke ontwikkeling. Eindelijk komen we misschien van ons suffe imago af. De statisch informatiebron wordt een platform van informatie en communicatie. Er is plaats van 'ontmoeting', een belangrijke functie van de bibliotheek. Het kan daarnaast een grote aktualiteitswaarde en ontdekkingswaarde hebben en bijdrage aan lokale verankering. Klanten kunnen ook actief deelnemen op het net, wat weer bijdraag aan mediawijsheid. Vooral het artikel van Jan Klerk sprak me aan. De grootste uitdaging voor bibliotheken is om in de toekomst het ontsluiten van kennis en informatie so dicht mogelijk op en om het zoekproces van gebruikers te organiseren. Daar zullen we nog veel slagvaardiger in moeten worden, willen we de bibliotheek als maatschappelijk informatie en kennispunt willen behouden. Er zijn nog meer kapers op de kust.
Deze ontwikkelingen betekenen voor mij als mediacoach in mijn werk, dat het erg belangrijk is dat we kinderen op een goede manier leren zoeken. Het zijn hopelijk onze toekomstige klanten die op het web 2.0 ( 3.0 etc) actief aan de slag gaan.

maandag 16 november 2009

Ding 20 Muziek online

Dit is een leuk ding, maar ik zal het nog niet zo vaak gebruiken. Ik vind het wel leuk om naar muziek te luisteren en te kijken, maar dan is het via een cd of radio of live. Ik hoef niet zo zeer mijn muziek te delen met iemand of met iemand erover in gesprek te gaan.

Wat betreft 'last FM': het is een leuke site voor de echte muziekliefhebber. Vooral ook wanneer je meer over de achtergrond van een artiest wilt weten of wanneer je wilt kijken welke artiesten er nog meer tot je genre horen. Je krijgt meteen meer info doordat het gekoppeld wordt aan wikipedia en youtube. Je kunt natuurlijk ook meteen muziek beluisteren Je leert weer andere artiesten kennen. Blip.fm leek me ook wel leuk, maar is niet zo praktisch ingericht.

zondag 15 november 2009

Ding 19 Social netwerk

Vandaag een aantal sociale netwerken bekeken. Ben al wel bekend met deze vorm van socializen.

Heb een hyves pagina, die ik voorlasnog alleen voor privedoeleinden gebruik. Daarnaast zit ik op bibliotheek20Ning bij het platform mediacoaches. Heb ook de 23dingenNing bekeken en kwam wat bekenden tegen.

Bij linkedin kon ik niet aanmelden met de cursus account, maar facebook werkte wel. Heb via dit social netwerk een berichtje gestuurd naar mijn nichtje, die op dit moment aan het bacpakken is in Australiƫ.
Ik vind als proffesional wel leuk in een netwerk te communiceren, maar prive zal ik het nog niet snel doen. Daar blijft het vooralsnog bij enkele bekenden. Daarom heb ik me wel aangemeld bij bibliotheek20ning.Het op deze manier communiceren is nog wel wat wennen, maar ik zie er zeker de meerwaarde van in. Deze manier van netwerken biedt bibliotheken zeker perspectief.

zaterdag 14 november 2009

ding 18 Library Thing


Leuke en interessante site. Zeker ook om te gebruiken in het werke in de bibliotheek. Maar dat niet alleen; ook leuk om voor jezelf je favoriete boeken op een rijtje te zetten. Daarnaast ook leuk om te zien of anderen jouw favoriete boeken ook leuk vinden.
Site is ook gemakkelijk te bedienen. Ook een account is niet moeilijk.\Heb een eigen account aangemaakt.

woensdag 11 november 2009

Ding 17 ontdekken

Heb bij het doorzoeken van web 2.0 wel leuke sites gevonden. Meest praktisch vond ik go2web20.Daarbij via tags naar allerei leuke sites, waaronder Tikatok. Een site waarin kinderen een verhaal kunnen schrijven. Het schrijven kost niets, ouders moeten een account maken, maar het boek laten binden wel.
Bij tag 'e-learning' gezien dat er vele sites zijn om een taal te leren.
Web 2.0 in kaart gebracht/Frankwatching is ook een leuek en handig site.